Öğretmen Adayı Öğretmenlik Uygulama Eğitimi Komisyonu
Öğretmen Adayı Öğretmenlik Uygulama Eğitimi Komisyonu
![]() |
Dr. Öğr. Üyesi Cüneyt YAZICI, Sorumlu Dekan
Yardımcısı |
Öğretmen Adayı Öğretmenlik
Uygulama Eğitimi Komisyonu
Bölüm / Program | Komisyon Üyesi |
---|---|
Komisyon Başkanı | Prof. Dr. Esma BULUŞ KIRIKKAYA |
BÖTE Böl. / Bilg. ve Öğrt. Tekn. Eğitimi | Doç. Dr. Levent DURDU |
Eğitim Bilimleri Böl. / Rehberlik ve Psiko. Dan. | Doç. Dr. Gülşah TURA |
Matematik ve Fen Bil. Eğit. Böl. / Fen Bilg. Öğrt. | Prof. Dr. Esma BULUŞ KIRIKKAYA |
Matematik ve Fen Bil. Eğit. Böl. / İlk. Matematik Öğrt. | Arş. Gör. Dr. Duygu ÖREN VURAL |
Sosyal Bil. ve Türkçe Eğit. Böl. / Türkçe Öğrt. | Dr. Öğr. Üyesi Hülya ÇEVİRME |
Temel Eğitim Böl. / Okul Öncesi Öğrt. | Dr. Öğr. Üyesi Özlem GÜNEŞ |
Temel Eğitim Böl. / Sınıf Öğrt. | Dr. Öğr. Üyesi Hakan TURAN |
Yabancı Diller Eğitimi Böl. / İngilizce Öğrt. | Öğr. Gör. Gökçe BAYRAKTAR |
Bölüm adına göre alfabetik olarak sıralanmıştır.
Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması dersleri uygulama yönergeleri ve gerekli formlar için TIKLAYINIZ
T.C.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM FAKÜLTESİ
ÖĞRETMEN
ADAYI ÖĞRETMENLİK UYGULAMA EĞİTİMİ KOMİSYONUNUN
GÖREV,
YETKİ, SORUMLULUKLARI VE UYGULAMA İLKELERİ
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1
Bu kurulun amacı; Kocaeli
Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin bölümlerinin öğretim
programlarında yer alan Okul Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması I
ve II, Okullarda Gözlem ve Kurum Deneyimi derslerinin
eğitim-öğretimin uygulanması ve değerlendirilmesi ile ilgili
ilkeleri ve kuralları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2
Bu kurul, Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi
lisans öğrencilerinin Kocaeli ilindeki okullardaki Okul
Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması I ve II, Okullarda Gözlem ve
Kurum Deneyimi derslerinin eğitim-öğretiminin uygulanması ve
değerlendirilmesi ile ilgili ilkeleri ve kuralları kapsar.
Dayanak
Madde 3
Bu yönerge, 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu,
3797 Sayılı Millî Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun, Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına
Bağlı Eğitim Öğretim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik
Uygulamasına İlişkin Yönerge, 2547 sayılı Kanunun 18’inci
maddesinin (a) bendine ve KOÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim
Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine dayalı olarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4
Bu belgede geçen;
a. Fakülte: Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi,
b.
Öğretmen Adayı Öğretmenlik Uygulama Eğitimi Komisyonu Başkanı:
Bölüm görüşü alınarak Eğitim Fakültesi Dekanlığı’nca
görevlendirilen ve bölümlere resmi yazı ile belirtilen yönetici
konumdaki sorumlu kişiyi,
c. Öğretmen Adayı Öğretmenlik
Uygulama Eğitimi Komisyonu Üyesi: Eğitim Fakültesi Dekanlığı
tarafından görevlendirilen ve bölümlere resmi yazı ile
belirtilen sorumlu kişiyi ifade eder.
Kurul Başkanı ve Görev Tanımı
Madde 5
a. Kurulu toplantıya çağırır ve toplantı çalışmalarına başkanlık
eder.
b. Dekanlıkça görevlendirildiğinden itibaren bu
belgede belirtilen kurallara uyacağını onaylar ve bunları
yüklenir. Belirtilen kurallara uyulmadığında bütün tüzel ve
yönetimsel işlemlerden kendisi sorumlu olur.
c. Eğitim
Fakültesi’nin Okul Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması, Okullarda
Gözlem ve Kurum Deneyimi Dersleri ile ilgili uygulamaların
nitelikli olması için gerekli önlem ve önerileri Dekanlığa
raporlaştırır.
d. Okul Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması,
Okullarda Gözlem ve Kurum Deneyimi Derslerinin etkin bir biçimde
uygulanmasından sorumludur.
2
e. Dekan ya da ilgili
dekan yardımcısının oluru ile gerekli yazışma ve
görevlendirmeleri yürütür.
Komisyon Başkanının Yetki ve
Sorumlulukları
Madde 6
Dekan adına, Okul Deneyimi,
Öğretmenlik Uygulaması, Okullarda Gözlem ve Kurum Deneyimi
Derslerinin etkin uygulanması ile ilgili işlemleri ve yönetsel
süreçleri yürütmekle yetkilidir. Komisyon başkanı, Dekanlıkça
yetkili kılınan uygulama dersleriyle ilgili işlemlerde
1.
dereceden sorumlu ve yetkili kişidir.
Komisyon Üyeleri ve Görev Tanımları
Madde 7
a. Komisyon başkanı tarafından belirlenen zaman ve yerde
toplantıya katılırlar.
b. Komisyon başkanın çağrısı ile her
eğitim-öğretim yılının yarıyıl başlarında ve sonlarında Okul
Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması, Okullarda Gözlem ve Kurum
Deneyimi Derslerinin uygulanması sürecinde yaşanan sorunları
belirlemek üzere toplanarak çözüm sunarlar.
c. Okul
Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması, Okullarda Gözlem ve Kurum
Deneyimi Derslerinin uygulama yönlendiricilerini güncellenmesine
yardımcı olurlar.
d. Uygulama öğretim elemanlarına dönem
başlarında Okul Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması, Okullarda
Gözlem ve Kurum Deneyimi Derslerinin uygulanması süreci hakkında
bilgilendirme seminerleri verirler.
e. Uygulama
öğretmenlerine dönem başlamadan önce Okul Deneyimi, Öğretmenlik
Uygulaması, Okullarda Gözlem ve Kurum Deneyimi Derslerinin
uygulanması süreci hakkında bilgilendirme seminerleri verirler.
Komisyon Üyelerinin Yetki ve Sorumlulukları
Madde 8
Üyeler, bölümlerin görüşleri alınarak Dekanlıkça
atanır. Bölüm yetkilileri, kendi bölüm komisyon üyesinin bu
kurallara uygun davranmasından sorumludurlar ve bu amaçla
gerekli önlemleri alırlar.
A) OKUL DENEYİMİ VE ÖĞRETMENLİK
UYGULAMASI İLKELERİ
Madde 9
Okul deneyimi ve öğretmenlik
uygulaması dersleri aşağıdaki esaslar doğrultusunda planlanır,
programlanır ve yürütülür.
a. Kurumlar Arası İşbirliği ve
Eşgüdüm İlkesi: Öğretmenlik uygulamasına ilişkin esaslar, Millî
Eğitim Bakanlığı ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından
ortaklaşa belirlenir. Uygulama çalışmaları, sorumlulukların
paylaşılması temelinde belirlenen esaslara dayalı olarak, millî
eğitim müdürlükleri ile öğretmen yetiştiren kurumların
eşgüdümünde yürütülür.
b. Okul Ortamında Uygulama İlkesi:
Öğretmenlik uygulamaları, öğretmen adaylarının öğretmeni olacağı
öğretim düzeyinde, alanlarına uygun gerçek etkileşim ortamından
İl-İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri ile fakülte dekanlıkları
tarafından belirlenen Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî,
özel, yatılı-pansiyonlu ve gündüzlü, okul öncesi, ilköğretim,
genel ve meslekî orta öğretim, özel eğitim ile çıraklık ve
yaygın eğitim kurumlarında yürütülür.
c. Etkin Katılma
İlkesi: Öğretmen adaylarının, öğretme-öğrenme ve iletişim
süreçlerine etkili bir biçimde katılmaları zorunludur. Bunun
için, öğretmenlik uygulamasında her
3
öğretmen
adayından, bir dizi etkinliği bizzat gerçekleştirmesi beklenir.
Öğretmen adaylarının; bunları aşamalı olarak, süreklilik içinde
ve artan bir sorumlulukla yürütmeleri sağlanır.
Öğretmen
adayları; uygulama hazırlığı, uygulama okulunda gözlem, uygulama
öğretmeninin görevlerine katılma, eğitim-öğretim/yönetim ve ders
dışı etkinliklere katılma, uygulama çalışmalarını değerlendirme
etkinliklerini gerçekleştirir.
d. Uygulama Sürecinin Geniş
Zaman Dilimine Yayılması İlkesi: Öğretmenlik uygulaması
programı; planlama, inceleme, araştırma, katılma, analiz etme,
denetleme, değerlendirme ve geliştirme gibi kapsamlı bir dizi
etkinlik bütününden oluşur. Bu etkinliklerin her biri hazırlık,
uygulama, değerlendirme ve geliştirme aşamalarından
oluşmaktadır. Öğretmen adayının, öğretmenlik davranışlarını bu
süreçler yoluyla istenilen düzeyde kazanabilmesi için fiilen
uygulama yapacağı süreden çok daha fazla zamana ve çabaya
gereksinimi vardır. Bu nedenle öğretmenlik uygulamaları;
öğretmen adayına giderek artan bir sorumluluk ve uygulama
yeterliliği kazandırmak için, en az bir yarı yıla yayılarak
programa yerleştirilir.
e. Ortak Değerlendirme İlkesi:
Uygulama etkinliklerini birlikte tasarlayıp yürüttükleri için
öğretmen adayının öğretmenlik uygulamasındaki başarı derecesi
yeterliliği, uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmenince
ayrı ayrı değerlendirilir. Öğretmen adayının öğretmenlik
uygulamasındaki başarısı, uygulama öğretim elemanı ve uygulama
öğretmeninin yaptığı değerlendirmelerin fakültenin
“Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” gereğince
birleştirilmesiyle not olarak belirlenir. Uygulama öğretim
elemanı notları fakülte yönetimine verir.
f. Kapsam ve
Çeşitlilik İlkesi: Öğretmenlik mesleği, ders hazırlığı, dersi
sunma, sınıf yönetimi, atölye ve laboratuar yönetimi, okul ve
aile mesleği ile ilgili konularda öğrenciye rehberlik yapma,
öğrenci başarısını değerlendirme, yönetim işlerine ve eğitsel
çalışmalara katılma gibi çok çeşitli faaliyetleri kapsamaktadır.
Ayrıca öğretmenler, çeşitli bölgelerde, farklı olarak ve
koşullara sahip genel-meslekî, gündüzlü-yatılı, pansiyonlu,
şehir ve köy okullarında, müstakil veya birleştirilmiş
sınıflarda görev yapmaktadır. Bu nedenle öğretmenlik uygulaması,
öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluk
alanlarını kapsayacak şekil ve çeşitlilikte planlanır ve
yürütülür.
g. Uygulama Sürecinin ve Personelinin Sürekli
Geliştirilmesi İlkesi: Öğretmenlik uygulaması çalışmalarından
elde edilen sonuçlara göre; öğretmenlik uygulaması süreci ve
buna paralel olarak uygulamaya katılan personel yeterlilikleri
sürekli geliştirilir.
h. Uygulamanın Yerinde ve Denetimli
Yapılması İlkesi: Öğretmenlik uygulamasından beklenen yararın
sağlanabilmesi; öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması
kapsamında yapacakları etkinlikleri, öğrencisi bulundukları
fakültenin öğretim elemanlarının yakından izleme, rehberlik
etme, yanlışlarını düzeltme, eksikliklerini tamamlama ve
değerlendirme çabaları ile olanaklıdır. Bu nedenle öğretmenlik
uygulaması, fakültenin bulunduğu il veya ilçelerdeki uygulama
okulları ile ilgili kurumlarda yapılır.
4
Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulama İlkeleri
Madde 10
Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulama İlkeleri
aşağıda belirtilmiştir.
a. Uygulamanın Yapılması: Okul
Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması, Okullarda Gözlem ve Kurum
Deneyimi Derslerinin uygulamasına temel kurallar aşağıda
belirtilmiştir.
b. Okul Deneyimi Derslerinin Zamanı ve
Süresi: Okul Deneyimi dersleri, öğretmen yetiştiren lisans ve
yüksek lisans programlarında belirtilen yıl ve yarıyıllarda,
öngörülen süre ve kapsamda belirlenen yönerge yöntem ve ilkeleri
çerçevesinde yapılır.
c. Öğretmenlik Uygulamasının Zamanı ve
Süresi: Lisans ve yüksek lisans düzeyinde öğretmen yetiştiren
programlarda öğretmenlik uygulaması, son dönemde haftada bir tam
ya da iki yarım gün olmak üzere en az bir yarı yıl süre ile
yapılır. Öğretmen adayları, bu sürenin en az 24 ders saatini
bizzat ders vererek değerlendirir.
d. Uygulamanın Yeri: Okul
Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulamaları, fakültenin bulunduğu il
veya ilçelerdeki uygulama okulları ile ilgili kurumlarda
yapılır. İlköğretim kurumlarında görev yapacak sınıf ve alan
öğretmenleri, olanak ve koşullar elverdiği ölçüde
uygulamalarının bir bölümünü köy okullarında yaparlar.
Uygulamanın Planlaması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi
Madde 11
a. Fakülte uygulama eşgüdümcüsü, öğretmenlik
alanlarına göre öğretmen adayı sayılarını her öğretim döneminin
başında ilgili bölüm ve anabilim dalı başkanı ile işbirliği
yaparak belirler.
b.İl-İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü uygulama
koordinatörü, uygulama okulu olarak seçilebilecek okulların
müdürleri ile iş birliği yaparak, uygulama okullarını ve her
okulun öğretmen adayı kontenjanını, öğretmenlik alanları
itibarıyla belirler.
c. İl-İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
uygulama koordinatörü ile fakültelerin uygulama koordinatörleri
bir araya gelerek, uygulama okullarının ve uygulama
kontenjanlarının, öğretmenlik alanları itibariyle fakültelere
dağılımını yaparlar.
d. Fakülte uygulama koordinatörü, bölüm
uygulama koordinatörleri ile işbirliği yaparak, kendi
fakültelerindeki her uygulama öğretim elemanına düşen öğrenci
sayısı 15’i geçmeyecek şekilde öğretmen adaylarının gruplarının
ve her grubun sorumlu öğretim elemanını belirler.
e. Fakülte
uygulama koordinatörü, kendilerine ayrılan uygulama sayılarını
dikkate alarak, uygulama öğretim elemanlarının ve sorumlu
oldukları öğretmen adaylarının alanlarına ve uygulama okullarına
göre dağılımlarını gösteren listeyi hazırlayarak, İl-İlçe Milli
Eğitim Müdürlüklerine gönderir. İl-ilçe milli eğitim müdürlüğü;
valilik/kaymakamlık onayını aldıktan sonra bu listeyi, uygulama
okul müdürlüklerine ve ilgili fakülte dekanlıklarına gönderir.
f. Uygulama okul koordinatörü, uygulama öğretim elemanları ile
iş birliği yaparak uygulama öğretmenlerini belirler. Uygulama
öğretmeni başına düşen öğrenci sayısı 6’yı, ancak ders başına
düşen öğrenci sayısının 2’yi geçmeyecek şekilde dağılımını
yapar.
g. Uygulama öğretim elemanı, sorumluluğuna verilen
öğretmen adaylarını, öğretmenlik uygulamasının dayandığı
temeller, uygulama programında yer alacak etkinlikler ve
uyulması gereken kurallar konusunda bilgilendirir.
5
h.
Uygulama öğretim elemanı, sorumluluğuna verilen öğretmen
adaylarını uygulama okuluna götürerek, okul yöneticileri,
uygulama okulu koordinatörü ve uygulama öğretmenleri ile
tanıştırır.
i. Uygulama okulu koordinatörü, öğretmen
adaylarına okulu gezdirerek çeşitli birimlerini tanıtır ve
etkinlikleri ilişkin bilgi verir.
j. Uygulama öğretim
elemanı, uygulama öğretmeni ve öğretmen adayları ile birlikte
okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması planını hazırlarlar.
k. Öğretmen adayları, uygulama öğretim elemanı ve uygulama
öğretmenin gözetim ve rehberliğinde öğretmenlik uygulamasının
etkinlik planında belirtilen çalışmaları yerine getirir.
Öğretmen adayları her etkinliğe ilişkin ayrıntılı bir çalışma
raporu hazırlar.
l. Uygulama öğretim elemanı veya uygulama
öğretmeni, izlediği derslerle ilgili gözlemlerini kaydeder.
Gözlem sonuçlarını dersten sonra öğretmen adayı ile
değerlendirir.
m. Uygulama öğretim elemanı, öğretmen
adayları ile birlikte, her hafta okulda yapılan uygulamalarla
ilgili gelişmeleri tartışır ve değerlendirir.
n. Uygulamalar
sonunda öğretmen adayı, etkinlik planı çerçevesinde yürüttüğü
çalışmaları ve raporları içeren dosyayı tamamlar, uygulama
öğretim elemanına teslim eder.
o. Öğretmen adaylarının
başarısı, uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeni
tarafından ayrı ayrı değerlendirilir. Uygulama öğretim elemanı
bu notları birleştirerek fakülte yönetimine verir.
Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Ders Görevi
Madde 12
a. Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığı arasında imzalanan Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim
Bakanlığına Bağlı Eğitim-Öğretim Kurumlarında Yapacakları
Öğretmenlik Uygulamasına ilişkin koordinasyon ve İşbirliği
Protokol doğrultusunda hazırlanan Öğretmen Adaylarının Milli
Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim-Öğretim Kurumlarında Yapacakları
Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Yönerge uyarınca, öğretmen
yetiştiren yüksek öğretim kurumlarındaki öğrencilerin
öğretmenlik meslek bilgisi derslerinden Okul Deneyimi-I, Okul
Deneyimi-II ve Öğretmenlik uygulaması derslerini Bakanlığa bağlı
resmi ve özel eğitim-öğretim kurumlarında yapmaları amacıyla,
milli eğitim müdürü, milli eğitim müdür yardımcısı, şube müdürü,
okul yöneticileri ile öğretmenlere “öğretmenlik uygulaması
görevi” verilebilir.
b. Okul Deneyimi-I, Okul Deneyimi-II ve
Öğretmenlik Uygulaması derslerinin yürütülmesinde görev alacak
milli eğitim müdürlüğü uygulama koordinatörü, uygulama okulu
müdürü ve uygulama okulu koordinatörünün, öğretmen adaylarının
öğretmenlik uygulaması ve okul deneyimi uygulamasına yönelik
iletişim, koordinasyon, rehberlik ve danışmanlık gibi
görevlerinden;
1. Milli eğitim müdürlüğü uygulama
koordinatörünün haftada 4 saati,
2. Uygulama okulu müdürünün
haftada 2 saati,
3. Uygulama okulu koordinatörünün haftada 2
saati, ek ders görevi sayılır ve ek ders ücreti ödenir.
d.
Uygulama öğretmenlere ise Okul Deneyimi-I ve Okul Deneyimi-II
derslerinin her birinden haftada 4’er saat, Öğretmenlik
Uygulaması dersinden haftada 6 saat ek ders görevi verilebilir.
Ancak, uygulama öğretmenlerine bu kapsamda verilecek ek ders
saati sayısının toplamı haftada 10 saati geçemez.
e. Her bir
üniversite için il veya ilçede ayrı bir milli eğitim müdürlüğü
uygulama koordinatörü, uygulamanın yapıldığı okullarda ise müdür
yardımcılarından biri uygulama
6
okulu koordinatörü
olarak görevlendirilir. Uygulamaların hangi okullarda
yapılacağı, görev verilen yönetici ve öğretmenlerin il, ilçe,
okul ve branş bazında sayıları; Öğretmen adaylarının Milli
Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim-Öğretim Kurumlarında yapacakları
Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Yönerge hükümlerine göre her
öğretim yılı için yeniden belirlenir. Uygulama sonuçları Maliye
Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığınca her öğretim yılı sonunda değerlendirilir.
f.
Bu madde kapsamında ödenecek ek ders ücretleri, ilgi
üniversitelerce 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 176 ıncı
maddesi uyarınca ödenir. (Bakanlar Kurulu Kararı: 1/12
/2006/11350 Ek ve Değişiklikler: …17/1/2011-2011/1328 B.K.K ;
13/2/2011/27845 Resmi Gazete)
Ancak, İlköğretim ve
Ortaöğretim kurumlarında RPD Lisans öğrencilerine verilen
Okullarda Gözlem ve Kurum Deneyimi dersleriyle ilgili olarak,
yasal dayanağı olmadığı için herhangi bir ödeme yapılmayacaktır.
B) RPD PROGRAMI OKULLARDA GÖZLEM VE KURUM DENEYİMİ DERSLERİNİN
AMAÇLARI
Okullarda Gözlem Dersi
Madde 13
Okul
psikolojik danışmanı adayının genel olarak ilköğretim ve
ortaöğretim okullarında RPD hizmetlerinin organizasyonu,
personeli, uygulama durumu, eğitim örgütü içindeki yeri ve
işleyişinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi, RPD ilke ve
kavramları açısından öğrenci davranışlarının gözlenmesine dayalı
bir derstir.
Kurum Deneyimi Dersi
Madde 14
Okul
psikolojik danışmanı adayının çeşitli kurumlarda ve uzmanlık
alanı okullarda ve çeşitli sosyal hizmet kurumlarında
mesleki-eğitsel rehberlik ve psikolojik danışma deneyimine sahip
olmalarına dayalı bir derstir.
Okullarda Gözlem ve Kurum
Deneyimi Derslerinin Amaçları
Madde 15
Okul psikolojik
danışmanı adayları;
a. Okullarda psikolojik danışmanın
felsefi ve tarihsel gelişim bilgisini kazanır.
b. Okul
psikolojik danışmanının sahip olması gereken özellikleri,
becerileri ve yeterlikleri tanır.
c. Okul Psikolojik Danışma
ve Rehberlik Programlarının okulda nasıl planlandığı,
örgütlendiği, uygulandığı ve değerlendirildiğini gözlediği
okullardaki somut örnekleriyle değerlendirir.
d.
Öğrencilerin eğitsel, kişisel, sosyal, duygusal ve mesleki
gelişimlerine yardımcı olan becerilerin nasıl uygulandığını
kavrar.
e. Okul psikolojik danışmanı, okul ve okul dışındaki
diğer uzman personel arasındaki işbirliğinin önemini fark eder.
f. Okul psikolojik danışmanlığı ile ilgili etik kurallara
ilişkin gözlediği okullardaki ve kurumlardaki örnekleri analiz
eder.
Çalışma İlkeleri
Madde 16
Okullarda
Gözlem ve Kurum Deneyimi dersleri, fakültenin bulunduğu il veya
ilçelerdeki uygulama okulları ile ilgili kurumlarda yapılır.
7
a. Okullarda Gözlem Dersi, RPD lisans programı için
haftada 2 saat teorik ve 2 saat uygulamalı olmak üzere farklı
özellikte okullarda yapılması gereken bir derstir. Her uygulama
okulunda, iki hafta süreyle haftada 2 saat olmak koşuluyla
altışar kişilik gruplar halinde yapılması esastır. Uygulamaların
bir kısmı ise aynı koşullarda Rehberlik ve Araştırma Merkezinde
gerçekleştirilecektir.
Kurum Deneyimi Dersi uygulamaları,
RPD lisans öğretim programı içinde haftada 1 saat teorik ve 4
saat uygulamalı olmak üzere farklı özellikte okullarda,
Rehberlik Araştırma Merkezlerinde (RAM) ve çeşitli sosyal hizmet
kurumlarında 12’şer kişilik gruplar halinde yapılması
zorunludur.
b. Derslere öğrencilerin devam etmesi
zorunludur.
c. Öğrenciler çalışmalarında birbirlerini
destekleyerek ve birbirlerine yardım ederek ortak bir çalışma
yürütürler
d. Okullarda Gözlem dersinde öğrenciler, her
hafta verilen gözlem konularını Kurum Deneyimi dersinde
etkinliklerini olduğu gibi kaydederler ve her gözlem/etkinlik
raporunu dönem sonunda ilgili öğretim elemanına vermek üzere
dosyalarlar.
e. Öğrenciler (okul psikolojik danışman
adayları), okullarda gözlem çalışmaları boyunca ilgili okul
psikolojik danışmanı (rehber öğretmen) / ilgili Sosyal Hizmet
Kurumu sorumlusu ve sorumlu öğretim elemanınca izlenirler.
f. Her haftanın çalışmasından sonra öğrenciler dersin teorik
kısmında o haftanın çalışmalarını, gözlem raporlarını ve
katıldıkları/yürüttükleri etkinlikleri öğretim elemanının
gözetiminde değerlendirilirler, değerlendirme raporu
hazırlanarak çalışma dosyalarına konulur. Çalışma dosyaları her
hafta ilgili öğretim elemanınca öğrencilerle birlikte incelenir
ve değerlendirilir.
Madde 17
Değerlendirme
Okullarda Gözlem Dersi /
Kurum Deneyimi Dersi için aşağıdaki ölçütler dikkate alınarak
okul psikolojik danışmanı adaylarının dönem sonu notları
verilir;
a.Okul psikolojik danışman adayları, dönem başında
kararlaştırılan “etkinlikleri değerlendirme ölçütleri”ne
uygunluğu,
b. Etkinliklerle ilgili okul psikolojik danışman
adaylarının hazırladığı raporların niteliği
c. Öğretim
elemanlarınca okul psikolojik danışman adaylarından istenen
diğer bütün yazılı materyaller
d. Derslerine devam durumu
e. Okulda yapılan bütün diğer etkinliklere katılımı
f. Okul
psikolojik danışman adayının, çalışma grubundaki çalışmalara
katılımı ile gruba uyumu da değerlendirmede dikkate alınır.
Madde 18
Okullarda Gözlem ve Kurum Deneyimi Derslerinin Çalışma
Yöntemi
Bu derslerle okul psikolojik danışmanı
adaylarının; okul psikolojik danışmanı/sosyal kurum sorumlusu
rehberliğinde gerçekleştireceği gözlem ve etkinliklerle; okulu
ve sosyal hizmet kurumlarını amaç ve işleyişleriyle yakından
tanıması, psikolojik danışmanlık bilgi ve becerilerini
geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Uygulama okulundaki
incelemeler sonucu hazırlanan raporlar için bir dosya
kullanılır. Bu dosyaya gözlem/etkinlik planları-raporları ve
ekleri, konuyla ilgili evrak ve belgeler konulur. Çalışmalar her
hafta ilgili öğretim elemanı tarafından kontrol edilir. Dosya
dönem sonu sınavından önce sorumlu öğretim elemanına verilir.
8
Madde 19
Uygulama ve Yaptırım
Eğitim Fakültesi
bölümleri ve ilgililer, yukarıda yer alan ilkelere uymadığı
takdirde, dekanlık aşağıdaki yaptırımları uygulayabilir.
a.
Komisyon üyesi/üyeleri sözlü ve yazılı olarak uyarılır.
b.
Dekanlık tarafından görevlendirildiği andan itibaren bu belgede
yer alan kurallara uyacağını kabul ve taahhüt eder. Belirtilen
kurallara uyulmadığında bütün hukuki ve yönetimsel işlemlerden
kendisi sorumludur.
Madde 20
Diğer Konular
Bu belgede adı geçen
Komisyon’un görev, yetki ve sorumlulukları Eğitim Fakültesi
Yönetim Kurulu’nda kabul edildiği andan başlayarak yürürlüğe
girer.



